Hjälp och guider / Att ta betalt och skicka konst


Hur går konstförsäljning till i praktiken? I den här artikeln har vi samlat några generella tips att tänka på vad gäller betalning, kvitto, hur man bäst förpackar en tavla om den ska skickas, vilket fraktsätt som lämpar sig bäst och så vidare.


Ta betalt

Ta betalt personligen

Efter att en köpare har kontaktat dig med en köpförfrågan är det dags för er att komma överens om hur köpet ska genomföras. Det tryggaste tillvägagångssättet är att ni möts personligen och att köparen betalar med Swish. Då kan du som säljare direkt se att pengarna har förts över till ditt konto och köparen får en chans att se verket innan betalningen är gjord. Även om du inte har ett företag kan du skriva ett kvitto till köparen. På nätet finns olika mallar som går att använda vid köp mellan privatpersoner.

Ta betalt online

Om köparen bor på annan ort kan köpet genomföras på distans och verket skickas, men då är det viktigt för båda parter att tänka på vissa säkerhetsåtgärder. Det är bra att avtala i förväg vem av er som ska stå för fraktkostnad, samt huruvida köparen har någon ångerrätt på köpet. Om du har företag har kunden alltid 14 dagars ångerrätt vid onlineköp, men vid handel mellan privatpersoner finns ångerrätten bara om ni avtalar det i förväg.

Som regel är det bäst att inte lämna ut kontouppgifter över nätet, använd hellre Swish. Om det rör sig om en större summa pengar kan det vara värt att upprätta ett köpekontrakt som är juridiskt bindande åt bägge håll.

Det finns även specifika betaltjänster som låser pengarna under tiden som varan skickas till kunden vilket gör att ingen av parterna, varken säljare eller köpare, behöver riskera att varan/verket inte dyker upp eller att betalningen uteblir. Paypal och Payson är exempel på två sådana tjänster. De tar en avgift baserat på en procentavgift av köpbeloppet (Paypal: 3,4% Payson: 5%).


Packa och skicka

När det sen kommer till transport av konstverk handlar det både om att paketera den på ett sätt som klarar transport och att hitta en pålitlig transportfirma eller fraktbolag. Det finns en rad transportfirmor som är specialinriktade på just konst. Konsthallar, museum och gallerier i Sverige använder sig ofta av MTAB eller ArtMove eftersom de har stor erfarenhet av att frakta ömtåligt gods. Som mindre aktör kan deras avgifter dock bli en oskälig kostnad i förhållande till priset på konstverket du sålt. Vi har därför samlat ihop guider som visar hur du själv paketerar ditt konstverk på ett sådant sätt att det klarar av vanlig postgång.

Postnord har gjort en guide för att packa in ömtåliga föremål: Sida 7–8 visar hur du paketerar tavlor och verk på papper

Här är en utförlig instruktionsvideo som visar hur du bäst skyddar en målning under transport. Emballagematerialet är lätt att få tag på hos en bygghandel eller välsorterad pappershandel.

När paketet är klart att skickas kan du använda jämförelsetjänsten Fraktjakt för att hitta det billigaste transportalternativet och i förväg räkna ut hur mycket frakten kommer att kosta. Vi rekommenderar att du skickar spårningsbart vilket innebär att du får ett kvitto när du lämnar in paketet och sedan kan följa transporten tills dess att mottagaren har hämtat ut det.