Hjälp & guider / Prissättning


Att sätta pris på sina konstverk

Att veta hur mycket man ska ta betalt för sina konstverk är inte alltid lätt att veta. Det är flera faktorer som behöver räknas in i konstverkets pris. Nedan har vi listat några av de viktigaste sakerna att tänka på vid prissättning.


Storlek och materialkostnad

Det är viktigt att du räknar med kostnaden för inköpt material när du bestämmer priset på ditt verk. Hur mycket pengar la du på till exempel penslar, färg, arbetskläder och canvas? Har du ramat in verket bör du även lägga på den kostnaden i priset. Se till att du täcker självkostnadspriset och att du inte går minus på dina affärer. Nästa steg är att mäta konstverkets storlek. Det vanliga är att större konstverk kostar mer än mindre konstverk. Detta baseras främst på att materialkostnaden ökar samt att det tar längre tid att skapa verket.


Erfarenhet

Hur länge har du varit aktiv med ditt konstnärskap och hur mycket erfarenhet har du hunnit samlat på dig? Är du en relativt nystartad konstnär och inte hunnit bygga upp ditt namn och varumärke ännu, bör du sätta ett något lägre pris för att sedan öka med tidens gång. Genom att börja på en lägre prisnivå kommer det även vara lättare för dig att få igång dina första försäljningar och bli mer uppmärksammad på marknaden. När du märker att du bygger upp en kundkrets och att efterfrågan ökar kan du börja öka i pris. Det kan också vara en bra idé att titta på vad andra konstnärer med liknande bakgrund, utbildning och teknik som dig, tar i betalt.


Arbetstid

Precis som alla andra arbeten är det viktigt att du vet hur mycket tid du lägger ned på varje konstverk. Försök bestämma dig för en fast timlön och räkna ihop de sammanlagda timmarna som det tog för dig att skapa verket. Timlönen bör baseras på erfarenhet, karriär samt efterfrågan. Om du är tidigt in i din karriär bör du inte ta en för hög timlön utan öka den successiv när du skaffat dig en större kundkrets.


Demokratisk / Elitistisk

En annan fråga som är viktig att ställa är hur tillgänglig du vill att din konst ska vara. Sätter du ett lägre pris på dina verk öppnar du upp möjligheten att skaffa dig en större kundkrets, då personer med olika ekonomiska bakgrunder har möjligheten att investera i ett verk. Tänk dock på att detta kan innebära att du går med förlust om du till exempel ställer ut din konst på ett galleri. Normalt tar gallerister upp till 50 procent av försäljningspriset varpå en stor del av dina intäkter försvinner. En grundläggande princip är att priset på ett verk ska vara detsamma oavsett i vilket sammanhang det säljs. Vet du om att du ska ställa ut på ett galleri, eller har det som målsättning i framtiden, är det klokt att höja priset en aning. Vill du fortfarande att din konst ska vara tillgänglig för fler är det bättre att ge en procentuell rabatt i vissa sammanhang, istället för att sänka och höja priset fram och tillbaka.


Prissättning är ett långsiktigt arbete varav vårt främsta tips är att öka priset successivt och att vara konsekvent. Sätt inte ett högre pris på ett specifikt verk just för att du gillar det mer än andra, utan var objektiv och försök ha självdistans gentemot ditt arbete. Uppmärksamma även din kundkrets om att din konst är en värd investering, vars värde kommer öka i längden.

Tänk på:
Om du säljer dina konstverk på Konst.se behöver du skriva ut priserna inklusive moms. Det är också bra att informera köparen om ev. fraktavgifter i din köpinformation.

Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Välj vilka cookies du tillåter.
Läs mer i vår integritetspolicy