Akvarell Dumme mosse, Anders Andersson

Dumme mosse, 2022

Akvarell
76 x 56 cm

Om konstnären

Hur kommer det sig att man fastnar för akvarellmålning?
För mig handlar det om nyfikenhet och en spännande resa i kaos och ordning. Färgtemperaturen, papprets egenskaper, fuktigheten i penseln, färgens individualitet och din egen sinnesstämning gör att akvarellmålning är så direkt. Du har inte många chanser och ett fåtal penseldrag kan vara skillnaden mellan en fantastisk målning som ”sjunger” och en platt intresselös sörja.
Ibland verkar färgerna blandas kaosartat för att under torkningen ändra karaktär varje sekund. Prova själv och blanda ultramarin och bränd Sienna till en gråspräcklig nyans på ett papper. Sitt och njut av skådespelet när dessa färger torkar. Det är så man fastnar för akvarellmålning.

Utbildning
Grafisk teknik, KTH
Grafisk form och reproteknik, KTH
Maskinsystem för tryckprocessen, KTH
Bildbehandling, KTH
Joseph Zbukvic, Australien
David Taylor, Australien
Herman Pekel, Australien
Alvaro Castagnet, Uruguay
Judi Bets, USA
Jim Bray, USA
Iain Stewart, USA
Soraya French, UK
Lars Holm, Sverige

Medlem i konstnärsförening
Nordiska akvarellsällskapet

Med i konstrunda
Hjo konstrunda och Södra Vätterbygdens konstrunda

Utställningar
2022:
26 February Demonstration, IN-EX, Gothenburg
5 March Demonstration, Kreativa, Stockholm
25 – 30 March Exposition D´Aquarelles, France
8 – 18 April International Watercolour Art Exhibition, Coquells, Calais, France
12 – 15 May Fabriano in Aquarello, Italien
13 – 16 May Art Revolution Taipei, Taiwan
3 – 5 Juni Exhibition/Konstrunda, Hjo, Sweden
2 July – 7 August Vetlanda konstförening, Vetlanda
September Visingsö

Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Genom att fortsätta godkänner du hur vi använder cookies. Läs vår integritetspolicy

Rikta kameran och skanna väggarna/golvet med cirkelformade rörelser. Klicka när du ser en markör.

Detta är en Beta-version tillgänglig på vissa enheter. Skicka gärna feedback till info@konst.se